Selected publications on performative science

by Hans H. Diebner

Hans H. Diebner: Performative Science - Transgressions From Scientific to Artistic Practices and Reverse. In: Stefan. C. Müller, Peter J. Plath, Günter Radons, Armin Fuchs (eds.): Complexity and Synergetics, Publisher: Springer Publishers, Berlin, Heidelberg, New York (2017).

Hans H. Diebner: Ereignis, Satori und Performativität ("Enowning, Satori, and Performativity", in German language). Studia UBB. Philosophia 58/1, 151-164 (2013).

Hans H. Diebner: Performativität und Heideggers Hermeneutik der Faktizität. Meta: Research in Hermeneutics, Phenomenology, and Practical Philosophy, IV, NO. 2, 267-285 (2012).

Hans H. Diebner (Ed.): Performative Science - Reconciliation of Science and Humanities or the End of Philosophy? A Dossier. Studia UBB. Philosophia LVII, 1/2012. With contributions by David Turnbull, Nina Samuel, Vesna Milanovic, Hans H. Diebner.

Hans H. Diebner: Cézanne's Vision: Confront the Sciences with the Nature From Which They Came. Studia UBB. Philosophia LVII, 33-57 (1/2012). (pdf)

Michael Klein and Hans H. Diebner (Eds.): New Media Make Sense - Context INM: Performative Science and Vireality (in German language only: Neue Medien machen Sinn - Kontext INM: Performative Wissenschaft und Virealität). Verlag Institut für Neue Medien, Frankfurt am Main (2011). Catalogue of the exhibtion from 9 March - 16 April 2011, Hessian Ministry for Science and Art, Wiesbaden.

Hans H. Diebner: Systemtheorie - Von der Hermeneutik zum Konstruktivismus (System Theory - From Hermeneutics to Constructivism (in German)). In: Rafael Capurro and John Holgate (Eds.): Messages and Messengers - Angeletics as an Approach to the Phenomenology of Communication / Von Boten und Botschaften - Die Angeletik als Weg zur Phänomenologie der Kommunikation. Fink Verlag, München, 2011, pp. 229-254.

Hans H. Diebner: Digital Technology as Matrix for Constructivism and Verdinglichung. Studia UBB. Philosophia, LV, 3, 33-59 (2010). (pdf)

Hans H. Diebner: A Disconcerting Treatise on the Essence of Net Culture. In: Station Rose: 20 Digital Years Plus. Verlag für Moderne Kunst, Nürnberg, 2010, pp. 15-20. (pdf)

Hans H. Diebner: Kunstvergessenheit. Oder: Die systemwissenschaftliche Vernutzung von Kunst. (Art forgottenness. Or: The systems theoretical outwearing of art. In German language.) In: Jürgen Schläder and Franziska Weber (Eds.): Gegenwelten. Momente der Wahrnehmung - zwischen Differenz und Reflexion. Henschel Verlag, Leipzig, 2009. pp. 84-121.

Hans H. Diebner: Ästhetik und Ethik als Optimalitäts-Probleme in der systemtheoretischen Ressourcen-Ökonomie. In: Thomas Friedrich und Klaus Schwarzfischer (Hrsg.): Wirklichkeit als Design-Problem. Zum Verhältnis von Ästhetik, Ökonomik und Ethik. Ergon-Verlag, Würzburg, 2008. pp. 89-112.

Hans H. Diebner: Where Art and Science Meet (or Where They Work at Cross-purposes). In: Uwe Seifert, Jin Hyun Kim and Anthony Moore (Eds.): Paradoxes of Interactivity: Perspectives for Media Theory, Human-Computer Interaction, and Artistic Investigations. Transcript Verlag, Bielefeld, 2008. pp. 142-159.

Hans H. Diebner: Ciencia Performativa - un dialogo/Performative Wissenschaft - Eine Verhandlung/Performative Science - a negotiation. clave 019-97, 89-113, 1/2008. (Print issue in Spanish Language, online alos in German).

Hans H. Diebner: An Introduction to Performative Science. A Minima 21, 78-95 (2007).

Hans H. Diebner: Performative Science And Beyond - Involving the Process in Research. Springer, Wien, 2006.

Hans H. Diebner: Bilder sind komplexe Systeme und deren Interpretationen noch viel komplexer - Über die Verwandtschaft von Hermeneutik und Systemtheorie. In: Inge Hinterwaldner and Markus Buschhaus (Eds.): The Picture's Image. Wissenschaftliche Visualisierung als Komposit. Fink-Verlag, München, 2006. pp. 282-299.

Hans H. Diebner: Performative Wissenschaft: Unerforschlich Falsches? In: Walter Grond and Beat Mazenauer (Eds.): Das Wahre, Falsche, Schöne. Realityshow. Essays. Studienverlag/Haymonverlag, Innsbruck, 2005. pp. 69-75.

Hans H. Diebner: Von guten Algorithmen und schlechten Menschen. In: Barbara Könches and Peter Weibel (Eds.): unSICHTBARes - kunst_wissenschaft. Benteli-Verlag, Bern, 2005. pp. 384-405.

Hans H. Diebner: Über die Rolle von Kunst in den Sozial- und Organisationswissenschaften. In: Timo Meynhardt and Ewald J. Brunner (Eds.): Selbstorganisation managen - Beiträge zur Synergetik der Organisation. Waxmann, Münster, 2005. pp. 117-134.

Hans. H. Diebner: Interfaziologie. In: Ecke Bonk, Peter Gente and Margit Rosen (Eds.): Liebesgrüße aus Odessa. Festschrift zum 60ten Geburtstag von Peter Weibel. Merve Verlag, Berlin, 2004. pp. 196-199.

Hans H. Diebner: Operational Hermeneutics and Communication. In: Hans H. Diebner and Lehan Ramsay (Eds.): Hierarchies of Communication. Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe, Germany, 2003. pp. 30-57.

Hans H. Diebner: La ciencia performativa y la hermeneutica operacional. In: Jose-Carlos Mariategui (Ed.): Peru/Video/Arte/Electronico - memorias del festival internacional de video/arte/elctronico. ATA, Lima, 2003. pp. 119-123.

Hans H. Diebner and Sven Sahle: Liquid Perceptron. In: Karin Ohlenschläger and Luis Rico (Eds.): Cibervision: I Festival International De Arte, Ciencia y Tecnologia - Dinamicas Fluidas. Closas Orcoyen, Madrid, 2002. pp. 82-83.